Så:
Det jeg har sørget for, gennem et multidimensionelt evalueringssystem, er en metode til at undgå, at systemet i læreprocessen stiller sig tilfreds med med en delløsning, og dermed går ind i og låser sig fast på metoder, der giver en løsning, der ikke er den optimale i forhold til forudsætningerne – Dvs de ricici og de muligheder, der totalt set er til rådighed.
For eksempel – Hvis du prøver at starte i tredje gear, så vil du hurtigt finde ud af, at du enten slider koblingen op meget hurtigt, eller også at bilen simpelthen går i stå.
Det vil derfor, i et almindeligt programmeret ja/nej -optimeringssystem system, føre til, at systemet aldrig finder ud af, at når hastigheden er over x antal kilometer i timen, så er det faktisk stærkt hastigheds forbedrende at skifte til tredje gear. Det kan derimod godt finde ud af at ræse rundt i snævre sving og få fat i de system-belønninger, der eksempelvis ligger i hurtig slalom-kørsel mellem tæt følgende forhindringer. Det lader sig jo nemlig gøre i første gear – Men pointene for hurtig slalomkørsel til skrid- og uheldsgrænsen må jo ikke forhindre brug af tredje (eller fjerde eller femte) gear generelt i andre situationer. Og når der så bliver bygget yderligere, og tilmed dynamisk variable mål på, som for eksempel at økonomisere med brændstofforbrug og at undgå at overhede bremserne og undgå sammenstød i en konkurrencesituation med andre biler på banen – så er det jo ting, der er i forhold til det overordnede mål om at være hurtigst, kombinatorisk er afhængige af to eller flere af de andre parametres aktuelle, interagerende forløb. Og så kan det blive rigtigt kompliceret. Men det har jeg fundet metoder til at håndtere. –
Og? –
Ja, det vil sige, at dette system – i modsætning til de mere traditionelt byggede systemer, der kræver store mængder af forsker-programmørtid, både til overvågning og optimerende detail-tilrettelser – i princippet er langt mere fleksibelt og i stand til at udvikle nye kompetencer, hvis et skifte i omgivelserne kræver ændret tilgang til de manøvrer, der skal til, for at opnå de ønskede resultater. Og dermed kan systemet indgå som et menneske-maskin-interface, der er langt mere økonomisk og praktisk realiserbart – også til computerstyrede nicheprodukter, der kun fremstilles i beskedent antal. Så det var – – Og det er der – faktisk store økonomiske perspektiver i. Men jeg gør det nu mest for udfordringen i det.
Nå...
Men – Du blev alligevel ikke færdig, kan jeg forstå. Var det så derfor, du vendte tilbage til Michelson-Morley problematikken?
Næh. På grund af de nævnte vanskeligheder – Og ikke mindst nogle uheldige sammentræf af økonomiske omstændigheder, som jeg ikke havde kunnet forudse – herunder trusler om ekspropriering af mit hus på grund af jernbanebyggeri – så gik jeg stort set personligt fallit!